Selasa, 24 Mac 2009

Usahaku dan Suami....

salam kawan-kawan..


ni aku nak kongsi cerita ttg aku sepanjang aku berkahwin dan usaha kami untuk mendapatkan anak.. untuk pengetahuan semua aku telah berkahwin selama 1 thn 6 bulan…lebih kuranglah…

pada awal-awal kawin kami x kisah sgt bl blm ada anak sendiri..tp bl org slalu bertanya dgn kami…bl nak dpt bb nih???dah berisi???ada sdh??mcm-mcm lglah…aku jd pening dan bengang…soalan yg sama ditanya…apalah???!!!!rezeki kami blm ada..mcm mn jg kan???xkanlah aku nak bg masuk anak bb tuh dlm perut aku..huhuhhuuhu..

sebenarnya aku mmg bln2 ada period tp x ikut masa..sesuka ht dia cik P tuh nak dtg bl..kirany6a period aku mmg gelong lah..thn 2008 2x aku tak dtg bulan..

bl aku dah pening2 dgn masalah aku nih…aku rajin mencari maklumat di internet..mengenai sakit puan..Tuhan maha berkuasa..satu hari aku surf internet dan aku terjumpalah laman Web Dr Hamid Arshad…dr sakit puan..byk maklumat yg aku dpt dr laman web tuh…hr2 aku mewajibkan diriku untuk surf laman tuh…di sama…pelbagai cerita mengenai sakit puan..dan di situ jg ada juga Forum oleh org ramai…

Langkah pertama atau usaha pertama kami ialah berjumpa dgn dr..dr ckp…tempoh perkahwinan kami masih muda..jd klu x dpt bb lg…xmenghairankan..aku bengang…dgn jawapan tuh..

bl check dr lain…dia ckp aku x ada masalah..semuanya ok..ntahlah..satu hr aku terbaca dlm laman web tuh menyatakan ada pil herba Jenama HIMALAYA…untuk suami jg utk wanita..pil2 ini jg dicadangkan oleh birasku…katanya bgs..

Pil herba tuh ada 4 botol kami beli..

untuk hubby: 1. speman, Kapikachu.pil ni untuk sperma..membaik pulih dan menyihatkan sperma………….manakala untuk aku plak:kapikachu, shatavari….ni plak utk membaik pulih keadaan rahimku..untuk menebalkan rahimku…ini kerana bl dinding rahim yg nipis…ini mjadi pyumbang kpd ssh utk mgandung..
aku jg ada p berurut…bidan tu kata…rahim dan peranakan aku ok aja..insyaAllah klu ada rezeki x kmana katanya..

selepas itu aku jumpa dr lain plak.dr suzain d kk…aku mceritakan masalah ku ini.. setelah pemeriksaan..dia memberi aku beberapa jenis ubat..antaranya ubat clomid..ubt nih dmkn hari kedua masa period..fungsinya untuk mmbantu utk menyuburkan telur/ovum…satu lg ubt utk memberi ketahanan pd telurku apabl sdh disenyawakan…tp usaha ini jg x berhasil…Allah blm bg rezeki lg…

setelah itu aku ttp rajin memcr maklumat dari lama web dr Hamid tuh…cari punya-cari mmg byk maklumat lg yg aku dpt..

aku tukar cr hidup kami…iaitu dr segi pemakanan dan stamina.. setiap ptg kami akan pergi bersenam…ini kerana..berat bdn yg berlebihan jg mnambahkan risiko utk mdtp anak..kerana lemak terkumpul dan menutup tempat subur kita…

cara pemakanan kami plak…aku mula berhenti memakan mkanan yg tidak berkhasiat seperti jeruk dan keropok2…kami byk makan mkanan yg menambahkan kesuburan sama ada utk suami atau isteri…

kami mkn nasi dr beras perang…byk mkn mknan jenis bijirin…seperti horlick..oat..nestum, ovaltin dan byk lg..sehinggakan roti paun tuh pun kami mkn yg jenis penuh bijirin…WHOLEGRAIN FIBREMEAL-jenama Gardenia..byk mkn kismis dan kurma…d rumahku, suamiku x dibenarkan minum kopi, nescafe dan jg teh..kerana ada yg berpendapat bahawa..minuman tu semua melemahkan sperma..ntahlah…aku pun kurang pasti…suamiku jg rajin minum susu..hehehehhehe…tp knalah aku bancuhkan dan hidangkan utk dia….aku jg x brapa dgn minuman jus tembikai dan air kelapa…kata org2 tua…klu mgandung…tuh mgugurkan kandungan…ntahlah…apa yg org ckp…x bgs tuk mgandung…smua aku ikut..aku amalkan….

ttg cr bersama plak.huhuhhuhu..(sori 18 SX)….sblm bersama…kami berwuduk dlu dan aku berdoa…bc bismillah…”Ya Allah jauhilah kami dr gangguan syaitan dan jin”….ini kerana kekadang syaitan dan jin join kita…

bln Januari 09…aku berjumpa dr lg..aku ceritakan kepadanya masalah aku yg blm hgga kini x mgandung lg…dia berikan aku ubt CLOMID lg..dan sama jg diminum waktu mlm hr ke-2 hgga ke-7…bl aku kira tarikh subur aku…aku ajak suami p honeymooh utk riang riakan ht…klu tension slalu jg…susah utk mgandung….hr suburku..aku d melaka..jln2..mkn angin..lbh kurang 3 hr kami d melaka…blk jak dr Melaka…setiap mlm aku bt Solat taubat dan Solat Hajat…lps solat fardhu plak..sblm berdoa aku amalkan zikir nama Allah..AL-MUJIB…55 kali…aku amalkan setiap kali lps solat fardhu…

bagi ku…doa, usaha dan tawakal…kunci setiap kjayaan…dan apabila x berjaya fikirlah yg positif…fikirlah yg Tuhan menguji kita lg dan Tuhan ingin kita sentiasa dekat dgn DIA…

satu hr…blm sampai hr ke 28 (hari ke 26) aku check air kencing dan ada 2 line…aku pening2 dan bg tgk dgn hubby..hubby kata yalah ada 2 line…aku test shinnga 4 kali..aku seperti x percaya…dan resultnya ttp sama…seblm berjumpa dr..aku check lg skali dan resultnya +ve…aku bersyukur sgt2..

aku berjumpa dgn dr dan dr mgesahkan aku mgandung 4weeks, 2 days…aku dan suami gembira sgt…dia x bt scan sbb x nmpk lg tuh..aku ke klinik lain…bl scan mmg x jelas ttp ada satu titik hitam…dr kat itu mungkin bb..

aku p jumpa dr lg pd 5weeks, 5days..kebetulan aku tkena deman panas…dr tanya aku nak scan atau x…aku kata boleh ker…bl scan dan nmpk bb kami tuh..dah 15mm pun dia….

waaaaaaaaaaaaaaahhhhhh…aku bersyukur sgt..itulah usaha aku dan suami…aku bersyukur jg krn dpt suami yg mmahami dgn kehendakku dan slalu bekerjasama apa sj dgn ku dlm usaha mendapatkan bb…aku syg dia…

kini bb ku mau msk 10 mggu…walaupun bgembira, ini masih tempoh berjaga-jg kerana bb ms nih masih mcm agar2..mudah jatuh…shingga kini aku masih mgamalkan solat taubat dan solat hajat..Moga-moga Allah sentiasa melindungi aku dan bb ku ini…AMIIINNN….

Jangan putus asa ya...

ini laman web dr hamid tuh: http://www.hamidarshat.com







.

Tiada ulasan:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...